به‌نام غیرت ناب مدافعان حرم | گزارش شهرآرانیوز از مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای مشهدی مدافع حرم در مشهد + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: جوهره اصلی مقاومت، ایمان به خداست | ترویج فحشا، راهبرد دشمن برای تضعیف غیرت انقلابی تولیت آستان قدس رضوی: آموزه‌های قرآن را در زندگی عینیت دهیم آثار اجرای عدالت در کلام فاطمه‌زهرا (س) تلاش با چاشنی علم و عشق | با چه کار‌هایی می‌توانیم به امام عصر (عج) نزدیک شویم نشست ادبی «کلمات ملکوت» در مشهد برگزار شد بخش عمده‌ای از شعر فارسی، شعر آیینی است برفی که بر رکوع نشست بنده خدا، عیسی مسیح (ع) | مروری بر روایات به جامانده از امام رضا (ع) پیرامون پیامبری که مبشر بود کربلای ۴؛ این حماسه ماناست پیکر کارمند شهید سفارت ایران در سوریه، پنجشنبه در مشهد تشییع می‌شود سومین اجتماع بزرگ دختران سلیمانی در مشهد برگزار خواهد شد برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان مشهدی در حرم مطهر امام‌رضا(ع) + فیلم (۴ دی ۱۴۰۳) برگزاری مراسم وداع با پیکر کارمند شهید سفارت ایران در سوریه، در حرم امام‌رضا(ع) لزوم تعامل و همگرایی دستگاه‌های اجرایی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی برای خدمات‌رسانی شایسته به زائران رضوی و مسافران نوروزی رابطه تعقل با سخن گفتن امروز را غنیمت بدان! | درباره جایگاه و اهمیت بهره‌مندی از نعمت عمر در کلام اهل‌بیت (ع) وقتی شیطان با «واجب» ما را از عمل به «اوجب» بازمی‌دارد! ۸ زندانی جرائم غیرعمد به همت خادمان بارگاه منور رضوی آزاد شدند
سرخط خبرها

شکافنده حقایق قرآنی و  دانش‌های اسلامی

  • کد خبر: ۲۰۵۸۵۶
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
شکافنده حقایق قرآنی و  دانش‌های اسلامی
حضرت امام باقر (ع) شکافنده و  باز کننده در  دانش به سوی مسلمانان و  امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و  مسیر امام باقر (ع) بودند.

در زمان امام باقر (ع) فرصتی پیش آمد که حضرت بتوانند به تربیت شاگردانی، چون «زراره» و «محمد بن مسلم» بپردازند و بخش گسترده‏‌ای از تعلیمات اسلامی را به آنان تعلیم دهند. همان تعلیمات از طریق شاگردان امام، در منابع شیعه وارد شد. شاید علت اینکه لقب «باقر العلوم» به امام پنجم اختصاص یافته، آن است که آن بزرگوار آغازگر حرکت و نهضتی علمی بود که پس از ایشان با امام صادق (ع) ادامه یافت و به کمال خود رسید. درواقع آن حضرت شکافنده و باز کننده در دانش به سوی مسلمانان و امام صادق (ع) ادامه دهنده راه و مسیر امام باقر (ع) بودند.

مقام علمی امام باقر (ع) از دیدگاه دانشمندان

آوازه وسعت علوم پیشوای پنجم، آن چنان کشور‌های اسلامی را پر کرده بود که لقب «باقرالعلوم» (که از جانب پیامبر (ص) به ایشان داده شده بود) تحقق عینی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که دانشمندان بزرگ آن حضرت را با همین ویژگی یاد می‌کردند. مقام علمی امام باقر (ع) آن قدر عظیم و بلندمرتبه است که خیلی از مخالفانشان و نیز دانشمندان به این مسئله اعتراف و اقرار می‌کنند که در ادامه به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱.  ابن حجر هیتمی می‌گوید: «محمدباقر به اندازه‌ای گنج‌های پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار ساخته و حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان کرده است که جز بر عناصر بی بصیرت یا بد سیرت پوشیده نیست و از همین جاست که وی را شکافنده و جامع علوم و برافرازنده پرچم دانش خوانده اند». (الصواعق المحرقه، ص ۲۰۱.)

۲.  هشام بن عبدالملک که از دشمنان سرسخت اهل بیت (ع) است، خطاب به آن حضرت گفت: «از زمانی که مثل تو (در علم و مقام) وجود داشته باشد، قریش بر عرب و عجم آقایی می‌کند.» (اعلام الهدایة، ج ۷، ص ۲۲)

این‌ها فقط نمونه‌هایی از وجهه و چهره علمی امام باقر (ع) است و دوستداران حضرتش می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این منبع مراجعه کنند: سیدجواد حسینی، مقام علمی امام باقر (ع)، فرهنگ کوثر ۱۳۸۸، شماره ۷۸.

پایه گذاری نهضت علمی فرهنگی

از مهم‌ترین امتیازات امام باقر (ع) این است که حضرت بنیان گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه، بلکه اسلام، شمرده می‌شوند. هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندشان امام صادق (ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید، پایه گذاری و تأسیس آن به دست باکفایت امام باقر (ع) بود.

در دوران امام باقر (ع) دولت بنی امیه رو به زوال بود و مردم نیز به شدت از آن‌ها تنفر پیدا کرده بودند و اختلاف شدیدی در مملکت اسلامی به وجود آمده بود. امام باقر (ع) از این فرصت پیش آمده به بهترین شکل بهره بردند و شاگردان فراوانی تربیت کردند و علوم بی شماری را به آن‌ها تعلیم دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->